צלילים נמצאים בכל מקום על פני כדור הארץ. אנו מקשרים אותם לתחושות של שמחה, רוגע, אכזבה או חגיגה. אנו מתקשרים דרך הצלילים והמקצבים שאנו משמיעים בקולותינו, בגופנו ובשימוש בטכנולוגיה. כלי נגינה נמצאים בכל תרבות שהעולם ידע אי פעם.
לא תמיד אנחנו חושבים איך צליל משפיע עלינו. זה קצת כמו לנשום – זה פשוט תמיד שם, לעיתים כלל לא מורגש. אך באותה דרך שבה נשימה יכולה לשנות את רמת הלחץ ואת מצב הרוח שלנו, הדבר נכון גם לגבי צליל.
אנשי חינוך רבים עוסקים בעיצוב וקישוט הכיתה שלהם, אבל מה עם עיצוב סאונד? האם העיצוב הנוכחי של החדר שבו אתם מלמדים רוב שעות היום תורם להתבוננות מודעת, למידה יעילה וניהול רעשים?
הנה 4 דרכים לשיפור הסאונד בכיתה שלכם:
1. שפרו את האקוסטיקה בחדר
כשאתם עומדים באמצע החדר ומוחאים כפיים, האם הצליל מתעכב לזמן מה, או מהדהד מעבר לחדר? תנודות קול משתקפות על פני משטחים קשים – והדהוד זה יוצר רעש שמתיש את האוזניים ולעתים קרובות את המוח – מה שמקשה על הבחנה בין מידע חשוב לבין רעשי רקע.
בכיתות רבות קשה לשמוע – או להישמע! אמנם קולות עשויים לתרום לחלק הארי של הסאונד בכיתה, אך גם רעשי הציוד, האורות, המאווררים והסביבה החיצונית יכולים לתרום לכך.
חדרי כיתה שעשויים מחומרים שונים ישקפו צליל בצורה שונה, וכך גם המקרה עם תקרות גבוהות לעומת נמוכות. ניתן להשיג לוחות סאונד אקוסטיים נהדרים עבור קירות הכיתה, אך כל החומרים הרכים, כמו שמיכות, קצף, וילונות וכדומה, יספגו צלילים בצורה טובה.
2. הוסיפו צלילים מרגיעים
חשבו רגע על מקום שליו. איך הוא נשמע? נסו ליצור את התחושה הזו בחדרי הכיתה שלכם.
חלק מכיתות הלימוד משתמשות בגיטרה קלאסית או מוזיקה אינסטרומנטלית אחרת לצורך הרגעה. חלקן עדיין נהנות להתחיל את היום עם שיר שכולם אוהבים.
אפשר גם לשלב צלילי טבע מרגיעים: גלי ים, צלילי יער, שירת ציפורים. שילוב זה יעודד את הדמיון ויעזור לתלמידים לפתח אוצר מילים אקוסטי: הם יתחילו לשים לב שצלילים שונים מעוררים אצלם מחשבות ורגשות שונים.
3. השתמשו בציוד סאונד איכותי
בעוד שהרמקולים שלנו בטלפון השתפרו בשנים האחרונות, הם לא באמת יכולים להגביר את הצלילים מספיק חזק כדי ליצור אווירה בחדר גדול. כשמכשירים כמו טלפונים, טאבלטים, מחשבים או טלוויזיות מוגברים בעוצמה חזקה, הצליל שיוצא מהרמקולים הזעירים שלהם הוא לעתים קרובות קשה להאזנה ודי מעוות.
מרבית הכיתות יכולות להסתדר היטב עם רמקול בלוטות' קטן. נסו למצוא עמדה שבה הצליל יגיע למספר רב של תלמידים, אך התרחקו מאזורים בחדר שתרצו לשמור עליהם שקטים יותר – כמו אזור קריאה.
במקרים מסוימים, שימוש ברמקולים מרובים מועיל כדי להבטיח שכולם יוכלו לשמוע את הצליל כראוי. כמו כן – רמקולי בלוטות' אינם זקוקים לכבלים, מה שמאפשר למקם אותם בקלות בכל אזור שתרצו בכיתה.
4. צרו צלילי מעבר שמעודדים מיקוד ומעורבות
תלמידים שעוברים בין פעילויות יכולים להפיק תועלת רבה מצלילי מעבר במיקוד תשומת הלב שלהם מחדש. חלק מכיתות הלימוד משתמשות בפעמון או בצלילים מוסכמים אחרים כדי לסייע לתלמידים בכך.
קל יחסית לעצב ולקשט כיתה כך שתיווצר בה אווירה מרגיעה. עם זאת, לעתים קרובות זה משאיר את עיצוב הסאונד מחוץ לתמונה, למרות שהוא לא פחות חשוב.
נסו למצוא את הגישה הנכונה לצלילים בכיתה שלכם, ותראו כיצד הם מחוללים פלאים בקרב התלמידים.
אם אתם זקוקים לייעוץ לגבי התקנת ציוד סאונד בבית ספרכם – אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר!